Nadchodząca Wielkanoc stała się pretekstem do twórczych zabaw uczestników zajęć plastycznych w wolskim Gminnym Ośrodku Kultury.
Święta wielkanocne to wyjątkowy czas, w którym symboliczne obrzędy religijne, tradycja ludowa i świat przyrody splatają się w jedno. Chrześcijanie świętują zwycięstwo Jezusa nad śmiercią, przyroda budzi się do życia po zimie, zaś tradycje ludowe zarówno upamiętniają wydarzenia sprzed niemal 2000 lat, jak i podkreślają naturalne przemiany w przyrodzie – wiosna rozpoczyna nowy cykl życia, obsiewania, zbierania plonów i cieszenia się nimi.
Warto wraz z dziećmi obserwować te przemiany, poznawać tradycje i zwyczaje, a rozmawiając o ich znaczeniu, zwrócić uwagę na ten naturalny rytm życia, któremu wszyscy podlegamy, a który odzwierciedlają i podkreślają niektóre z naszych zwyczajów i tradycji.
Doskonale wie o tym instruktor sekcji plastycznej działającej przy Gminnym Ośrodku Kultury – Magdalena Ryżewska. Zajęcia plastyczne cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem. Odbywają się w dwóch grupach wiekowych i uczęszcza na nie ponad 40 dzieci.
– Pani Magda, dzięki świetnemu podejściu do dzieci i zaoferowaniu różnych technik plastycznych, spowodowała, że dzieci uwielbiają przychodzić na jej zajęcia, które przecież są zajęciami dobrowolnymi – mówi dyrektor GOK – Jolanta Kołacińska
Twórczość plastyczna, jak twierdzi pani Magdalena, zajmuje bardzo ważne miejsce w rozwoju każdego dziecka, a zajęcia mają na celu umożliwienie dzieciom pracy w różnych technikach. Stwarza to możliwość samorealizacji, zaciekawienia i jest pewnym dopingiem do pracy twórczej. Podczas tworzenia prac plastycznych dzieci sięgają często do swojej fantazji, marzeń, pobudzają wyobraźnię czy uzewnętrzniają swoje emocje i uczucia. Dzieci chętnie i z entuzjazmem tworzą rozmaite prace, zwłaszcza jeżeli sięgają po inne materiały niż zawsze używane. Wydawać by się mogło, że niektóre techniki z nazwy obco brzmiące, takie jak: kirigami, kolaż, kalkograf, origami, frotaż, dekupaż, mogą zniechęcać do podejmowania pracy twórczej. Wynika to z wyobrażenia dzieci o stopniu trudności danej techniki. Dzieci jednak – wręcz przeciwnie – przejawiają zainteresowanie, chęć poznania procesu powstawania prac plastycznych w danej technice. Techniki umożliwiają również przybliżenie pojęć plastycznych, np.: plama ostra, plama miękka, kompozycja, symetria, relief wklęsły, wypukły, faktura, temperatura barw, itp. Atrakcyjność zajęć ma duże odzwierciedlenie w liczbie przychodzących na zajęcia plastyczne dzieci i ich zaangażowaniu w pracę twórczą. Tematyka zajęć wzbudza u dzieci ciekawość, dlatego często zadają pytanie: „Co będziemy tworzyć na następnych zajęciach?”.
– Bardzo istotne jest przekazywanie wielkanocnych tradycji, wpajanie świątecznych zwyczajów poprzez zastosowanie różnego rodzaju technik plastycznych. Dzięki wielkiemu zaangażowaniu pani instruktor oraz dzieci z sekcji plastycznej zostało przepięknie udekorowane ozdobami wielkanocnymi wnętrze budynku naszego ośrodka kultury – dodaje dyrektor Kołacińska.